Märken hos bilhandlare
Om man ska köpa en bil så kan man snart se att många märken säljs av samma handlare som andra. Därför kan man köpa exempelvis Mitsubishi og Ford i samma bilhall. När det rör sig om begagnade bilar så kan man träffa på hela spektrumet av alla bilmärken och modeller.
Men när det gäller nya bilar så säljer man oftast fler än ett märke hos samma bilhandlare. Det beror på att man antingen har ett samarbete om lokalen eller att märkena har samma ägarkonstellation. Det kan vara de mest olika märken som har samma ägare och där man kanske till och med kan hitta bildelar som är lika dem emellan.
Ägande av konkurrent
Det finns ett flertal sammansättningar av företag där man äger fler bilmärken än det man ursprungligen startade med. Anledningarna kan vara att man köpt in en konkurrent för att äga större delen av marknaden. Eller så ser man fördelar med att kunna dra nytta av båda märkenas egenskaper.
I vissa fall kan det även handla om att man vill placera sig bredare geografiskt gällande produktionen. Det är något som i slutändan kan påverka alla märken på ett bra sätt, även Mitsubishi og Ford.
Över hela jordklotet
Bilar och bildelar produceras globalt över hela jorden. Det ser man exempelvis på Mitsubishi og Ford som kommer från varsin sida av jordklotet. Hos Mitsubishi i Stockholm, och på andra orter, kan man se hur bilar samlas med ursprung som för några decennier sedan aldrig hade stått sida vid sida.
Den tekniska utvecklingen ihop med globaliseringen har gjort att man numera i en och samma bilhall kan få se märken från alla jordens hörn och till priser som passar de flesta plånböcker. Det innebär också att alla bilar följer samma säkerhetsföreskrifter och miljömål så att man som kund kan våga köpa det bilmärke som passar alla behov.