Kamremsbyte

Trist, men nödvändigt

Trist, men nödvändigt

Vad är en av de mest tråkiga sakerna man kan råka ut för som bilägare (förutom inblandning i en olycka)? Säger man att svaret på den frågan är byte av kamrem så skulle nog många skriva under på det. Bara av att nämna ordet kamrem, så går det en rysning under huden hos de flesta och man kan på förhand börja höra ekot i plånboken. Kommer man till den punkten att man verkligen måste göra ett byte av kamremmen så vill man ha ett bra pris, men såklart utfört av riktiga proffs. Kamremsbyte i Stockholm kan man till exempel få hjälp med hos R.F Bilservice.

 

Men vad är det?

Kamrem, vad är det? De flesta, åtminstone lite mer luttrade, bilägare vet precis vad det är. Eller i alla fall att det finns någonting som heter så och sitter någonstans i bilen och någon gång behöver bytas ut… Så, vad är det då egentligen? Jo, en kamrem finns i motorn (ibland används dock en kamkedja istället, beroende på motortyp) och är till för att driva kamaxeln. De finns i de motorer som är fyrtaktiga. Kamaxeln är i sin tur till för att skapa rörelse. Och rörelse vill man ju ha när man sätter sig i en bil, det är ju liksom det som är grejen med dessa brummande vidunder på fyra hjul.

 

 

Byte på rekommendation

Om man hoppar in i sin bil och ska köra iväg, men den står stilla och inte vill röra sig alls när man själv tycker det, ja då kan man nog misstänka att det är vajsing på kamremmen. Den slits ju efterhand och behöver bytas ut. Därför brukar det rekommenderas att de byts ut efter ett visst antal mil. Antalet mil vet tillverkaren och här kan ju såklart bilverkstaden med dess kunniga mekaniker och servicepersoner hjälpa till. Sen kan man rulla vidare!